Julbaket

Gjorde vi bort helgen som var. Mamma, lillasyster och hennes små var med. Jens var också med en stund men bakade inte så mycket. Så han tog skotern ner till hans föräldrar och min systerdotter tyckte att det var otroligt spännande när han startade den. Vi stod i fönstret och väntade på att vi skulle få se han köra förbi, men det stod för många bilar ivägen så vi missade honom.
Pepparkakorna hade inte sina traditionella former i år (elefanter, Musse pigg, fiskar och får bl.a) men något hjärta och några stjärnor blev det ändå. Detta tack vare att jag och syrran hittade fantastiska peppaksformer på Dollarstore som var så otroligt söta. Systerdotter hade en egen pepparkaksdeg som hon kunde baka ur eftersom hon är intollerant mot mjölkprotein. Hon bakade inte så mycket men åt degen med en stor inlevelse.
Men jag tror pepparkaksdegarna växte när vi hade dem i kylskåpet eftersom dom aldrig ville ta slut och vi skulle börja med lussekatterna. Här fick även systerdottern en egen deg så att hon skulle få sig lite julfika hon med.
När vi bakat ut alla lussekatter och hade dem på jäsning så passade vi på att äta en mycket god pizza som lillasyster fixat.
Då återstod bara gräddningen och att diska bort. En av de sysslor jag inte tycker om när man bakar. Kunde man få slippa att diska och städa efteråt så skulle jag stå och baka dagarna i ända, det är något jag verkligen tycker om. Jens tror jag inte heller misstycker eftersom han oftast äter upp allt senare.
Hade även bakat mjukkakor på lördagen så det blev en hel helg med bak och jag var ganska slut på söndagskvällen och somnade nog ganska fort om jag inte minns helt fel.

Mamma och syrran med lussekatterna
Syrran och mamma med lussekatter
Systerdotter bakar
Glad systerdotter med mera mjöl på henne än på bordet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback